wtorek, 5 lutego 2013

EAGLE cz.2

Tworzenie PCB

Rozmieszczanie elementów

Gdy mamy już narysowany schemat układu teraz pora na zaprojektowanie naszej płytki PCB. W tym celu musimy kliknąć ikonkę "board" .
Otworzy nam się nowy panel. Jak łątwo zauważyć nasze elementy będą po lewej stronie na dole więc musimy je według własnej koncepcji rozmieścić w wyznaczonym obszarze (obszar ten w wersji darmowej nie można zwiększyć, jedynie zmniejszyć. Przy wykupionej licencji mamy większe pole manewru). Jak łatwo się domyśleć do przenoszenia elementów używamy funkcji "move".


Między elementami widać cieńkie, żólte kreski. Są to ścieżki które musimy potem połączyć, dlatego przy rozstawianiu i układaniu elementów postarajmy sie aby w miare możliwości jak najmniej się krzyżowały.



Ja rozstawiłem sobie elementy przykładowo tak. Każdy może ustawić je według własnego uznania. Z reguły staramy się rozmieszczać elementy jak najbliżej siebie aby jak najmniejsza wyszła płytka (ale nie zawsze).
Podczas ustawiania jest jeszcze opcja -> ''ratnest''. Służy ona do rozplątywania połączeń i program automatycznie szuka optymalnych dróg aby połączyć elementy.

Nim zaczniemy prowadzić ścieżki są przynajmniej 3 metody aby tego dokonać. Ręczna, autorouter i przy pomocy poligony. Warto jeszcze ustawić grubość ścieżek aby wyświetlały się w jednostce mil. Aby to ustawić klikamy na -> ''grid''  i tam ustawiamy w size i  alt jednostke mil. Gdy mamy to juz ustawione przejdźmy do pierwszej metody prowadzenia połączeń.

Warstwy

Zanim przejdziemy dalej, miejsce to jest dobre aby opisać warstwy dostępne w Eaglu. Zazwyczaj używa się dwie warstwy, top i bottom. Wybiera się je po naciśnięciu ''route'' i na górnym pasku wybieramy wartwe . Czym właściwie się różnią? Otóż zakładając ze robimy płytke jednostronną (miedź jest tylko na jednej stronie kupionej płytki) z elementami przewlekanymi, musimy pamiętać że prowadząc ścieżki w warstwie bottom przy zapisie PCB do pdfa nie możemy zaznaczyć opcji mirror, natomiast przy wyborze warstwy top podczas zapisu do pdfa musimy zaznaczyc opcje mirror. Jak zapisywać do pdfa opisze pod koniec, jednak chciałem zasygnalizować że wybór warstwy jest istotny. Moim zdaniem warto trzymać się jednak tej zasady tak jak nazwy wskazują..bottom (dół), top (góra) i wybrać odpowiednio warstwe w zależności na jakiej stronie będą ścieżki.
Przy wyborze warstwy, musimy kierować się "górą" elementu. Przykładowo, jeśli montujemy diodę Led THT, to w przypadku jeśli ma ona świecić do góry - zostawiamy ją na warstwie TOP mimo, że lutowanie będzie odbywać się na stronie BOTTOM.

Ręczne prowadzenie ścieżek


Przy ręcznym prowadzeniu ścieżek musimy pamiętać aby ścieżki nie prowadzić pod kątem prostym, gdyż wtedy wytwarzają się niepotrzebne pojemności. Wiedząc o tym klikamy na ''route'' i na górnym pasku ustawiamy grubość ścieżek i ustawiamy aby ścieżki nie prowadziły się pod kątem prostym. . Według mnie, jeżeli będziemy robić płytke metodą termotransferu to 24,32 mil jest taką optymalną wartością i łatwiej będzie nam odbić ścieżki na płytce potem. Jeżeli chcemy usunąć jakieś połączenie wybieramy funkcje ''ripup'' .
Po zaprojektowaniu ścieżek otrzymałem taki rezultat:

Oczywiście można było elementy zbliżyć jeszcze do siebie, czy też ustawić w innej kolejności i tp, jednak jak widzimy jedno z połączeń nie zostało zrealizowane i nie mam jak je wykonać. Chce teraz pokazać jak wykonać przelotke aby połączyć ze sobą te elementy. Efekt będzie taki


Jak tego dokonałem? Otóż prowadzimy ścieżke w warstwie bottom, następnie w miejscu gdzie chcemy zrobic przelotke wybieramy wartswe top i prowadzimy naszą przelotke. Następnie znowu zmieniamy na wartswe bottom i doprowadzamy ścieżke do elementu. Jak sama nazwa wskazuje warstwa top (góra) mowi nam o tym ze będzie to przykładowo jakiś kabel na górnej stronie płytki prowadzony.
I tak o to zaprojektowaliśmy pierwszym sposobem nasz układ.
Przykładowa płytka jaką możemy uzyskać tą metodą:

Autorouter


Metode autoroutera osobiście bardzo odradzam, gdyż w Eaglu jest ona zrobiona beznadziejnie. Często nie znajdzie takich rozwiązań jakie my byśmy wymyślili i prowadzi ścieżki nie optymalnie. Jest jednak metodą najszybszą jednocześnie najmniej nauczymy się przy niej prowadzenia ścieżek.
W ''designe rule'' (DRC) ustawiamy parametry jakimi program będzie się kierował przy prowadzeniu ścieżek. Gdy to ustawimy klikamy na ''auto''   i OK. Połączenia zostaną wykonane. Nie będę rozpisywał szczegółowo jak najlepiej ustawiać parametry w DRC..sygnalizuje tylko że jest taka możliwość projektowania PCB.

Polygon

Ostatnią metodą jest wykorzystanie poligonu. Jak wiemy niektóre ścieżki są wspólne, przykładowo od zasilania albo od masy. Możemy je automatycznie połączyć. aby to zrobić klikamy na ''polygon'' . Następnie wpisujemy w górnym pasku sygnał wspólny który ma być oblany poligonem. Niech to będzie gnd i klikamy enter. Potem ustawiamy isolate , który mówi nam o odstępie poligonu od padów elementów (aby przy lutowaniu przypadkowo nie połączyć elementu z poligonem gnd). Gdy to juz ustawimy obrysowujemy nasz układ i klikamy ''ratnest''. Otrzymamy taki efekt:
Teraz przy pomocy funkcji ''move'' klikając na róg naszego poligonu, możemy go ściągnąć na bok i zostaną nam ścieżki które jeszcze nie zostały połączone. Więc łączymy je.
Widzimy pady które nie są wogle połączone. Gdy rozciągniemy przerywane niebieskie linie poligonu i nacisniemy ''racnest'', pady te zostaną oblane poligonem łącząc się ze sobą.
Przy użyciu poligonu otrzymamy przykładowo taką płytke

 

Zapis do pdf

Załóżmy że zaprojektowaliśmy naszą płytkę jedną z opisanych metod. Teraz musimy zapisać ten projekt jako pdf i potem wydrukować na papierze kredowym drukarką laserową aby odbić schemat na płytce. 
Wchodzimy file->print setup. :Po lewej mamy opcje mirror. Jeżeli prowadziliśmy ścieżki w warstwie bottom, nie zaznaczamy tego. Jeśli w warstwie top zaznaczamy mirror.Następnie klikamy Ok i w ten sposób zakończyliśmy projektowanie naszego układu.
Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz